Včely – náš příběh (2. díl)

Náš příběh

Díl č. 2

Právník i ochránci přírody mi poradili, že zákon umožňuje udělit výjimku z opatření tlumení nákaz v souladu s ust. § 15 odst. 2 zákona č. 166/1999 sb. , o veterinární péči., kterou jsme podali. Dle osobního sdělení ředitelky odboru Ochrany zdraví a pohody zvířat Krajské veterinární správy v Ostravě výjimku nelze udělit. Museli by řešit i jiné včelaře a výjimku používají k opačnému řešení, mohou nařídit likvidaci celé včelnice i u včelaře, který bude mít méně než 15% nakažených včelstev. Znovu mi zopakovala, jak stát je štědrý a zaplatí mi náhrady likvidace, museli jsme si vyjasnit, že je zaplatí daňoví poplatníci.

Státní veterinární správa (SVS) nebere v potaz, že včely používám pro apiterapii u jednoho z příbuzných, který trpí autismem, mentální retardací, epilepsií a těžkou invaliditou. SVS obdržela odborné zdravotní posudky, které uvádějí, že likvidace včel bude mít těžký dopad na zdravotní stav příbuzného.

Nechtějí slyšet, že Evropské státy, Amerika a Asie ustoupily nebo ustupují od plné likvidace včelstev.

Mezinárodní seznam WOAH - mor včelího plodu je uveden v tomto oficiálním seznamu jako sledovaná nákaza. 

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/429 nepředepisuje automatickou likvidaci včelstev v případě výskytu moru včelího plodu.

Mor včelího plodu je zařazen do kategorií D a E:

- D (přemísťování): stanoví povinnost kontroly pohybu zvířat a produktů mezi členskými státy,

- E (dozor): vyžaduje sledování a hlášení výskytu nákazy.

Z unijního práva tedy nevyplývá přímá povinnost likvidovat napadená včelstva. EU však ponechává členským státům prostor stanovit přísnější režim, což ČR činí prostřednictvím veterinárního zákona a vyhlášky č. 144/2023 Sb. o veterinárních požadavcích na chov včel a o opatřeních pro předcházení a tlumení některých nákaz včel.

Neakceptují ani to, že v době, kdy jsem měl provést likvidaci včelstev, jsem měl na stanovišti 7 klinicky zdravých včelstev. Nemocné včelstvo jsem hned z vlastní iniciativy odstranil ze včelnice, odvezl do spalovny a provedl jsem přemetení na mezistěny, stejně jako se provádí v jiných zemích.

Jak jsem zjistil, 15 % postižených včelstev se neopírá o žádný vědecký poznatek, je to čistě lobbing, který chrání před plnou likvidací včelaře s větším počtem včelstev a diskriminuje malovčelaře.

Rovněž je třeba zdůraznit, že Česká republika hlásí velké úhyny včelstev, dochází ke snížení počtu přirozených opylovačů, což bude mít za následek pokles výnosů zemědělců. V této situaci stát zbytečně a plánovitě dále snižuje počty klinický zdravých včelstev jejich nařízenou likvidací.

Po zveřejnění mého příběhu se strhla lavina pozitivních reakcí nejen od včelařů, ale i veřejnosti. Rozhodl jsem se společně s pomocí právníků pro sepsání petice za změnu právní úpravy umožňující plošnou likvidaci zdravých včelstev v případě moru nebo hniloby včelího plodu.

Motivací pro sepsání petice byl nejen můj příběh, ale i příběhy dalších včelařů, které potkal podobný osud.

Nevidím potenciál v plošné likvidaci včelstev, mor zde byl, je a bude. Je potřeba se inspirovat zahraničím, kde se likvidují pouze klinicky pozitivní včelstva. Je třeba budovat kolektivní imunitu včelstev, té ale nedosáhneme, pokud budeme likvidovat geneticky zdravá včelstva se silnou imunitou, tím vždy dáme prostor nemocem…

Zpět na úvodní stránku